Formule E

Formule 1 en Formule E zijn twee verschillende raceklassen
die beide onder de auspiciën van de FIA vallen.
Formule 1 is de oudste en meest prestigieuze klasse,
die al sinds 1950 bestaat.
Formule E is een relatief nieuwe klasse,
die in 2014 werd opgericht als een kampioenschap voor elektrische auto’s.

De belangrijkste verschillen tussen Formule 1 en Formule E zijn:

De auto’s: Formule 1-auto’s zijn hybride voertuigen die gebruik maken van een verbrandingsmotor
en een elektrisch systeem om vermogen te leveren.
Formule E-auto’s zijn volledig elektrisch en hebben geen uitlaat.
Formule 1-auto’s zijn sneller, lichter en
aerodynamischer dan Formule E-auto’s.
Formule 1-auto’s kunnen snelheden bereiken van meer dan 300 km/u,
terwijl Formule E-auto’s beperkt zijn tot ongeveer 225 km/u.


De circuits:
Formule 1-races worden meestal gehouden op permanente circuits
die speciaal ontworpen zijn voor de hoge snelheden en bochten van de sport.
Formule E-races worden meestal gehouden op tijdelijke stratencircuits in stedelijke gebieden,
die korter, smaller en bochtiger zijn dan Formule 1-circuits.
Formule 1-races duren meestal ongeveer anderhalf uur,
terwijl Formule E-races ongeveer 45 minuten duren.


De teams en coureurs: Formule 1 heeft tien teams die elk twee coureurs hebben.
Formule E heeft twaalf teams die elk twee coureurs hebben.
Formule 1-teams hebben meer budget,
personeel en technologie tot hun beschikking dan Formule E-teams.
Formule 1-coureurs zijn over het algemeen meer ervaren,
bekend en goedbetaald dan Formule E-coureurs.
Sommige coureurs hebben echter in beide klassen gereden,
zoals Fernando Alonso, Sebastian Vettel en Lewis Hamilton.

 

De fans en de media: Formule 1 is een wereldwijde sport
die miljoenen fans trekt en veel media-aandacht krijgt.
Formule E is een groeiende sport die vooral populair is bij jongere en milieubewuste fans en minder media-aandacht krijgt.
Formule E probeert zich te onderscheiden door interactieve elementen zoals Fan boost
(waarbij fans kunnen stemmen om hun favoriete coureur extra vermogen te geven)
en Attack Mode (waarbij coureurs een alternatieve route kunnen nemen om extra vermogen te krijgen).

 

 

Stel je voor dat je een auto wilt kopen die snel, zuinig en milieuvriendelijk is.
Je hebt twee opties: een Formule 1-auto of een Formule E-auto. Welke zou je kiezen?

Een Formule 1-auto is misschien sneller,
maar ook veel duurder, zwaarder en vervuilender dan een Formule E-auto.
Een Formule 1-auto verbruikt ongeveer 100 liter benzine per 100 kilometer,
terwijl een Formule E-auto alleen elektriciteit nodig heeft.
Een Formule 1-auto stoot ongeveer 250 gram CO2 per kilometer uit, terwijl een Formule E-auto nul emissies heeft.
Een Formule 1-auto maakt veel lawaai, terwijl een Formule E-auto relatief stil is.

Een Formule E-auto daarentegen is misschien minder snel,
maar ook veel goedkoper, lichter en schoner dan een Formule 1-auto.
Een Formule E-auto kan ongeveer 225 kilometer per uur rijden,
wat nog steeds erg snel is voor een gewone weg.
Een Formule E-auto kan ongeveer 45 minuten rijden met één batterijlading, wat voldoende is voor de meeste ritten.
Een Formule E-auto heeft ook extra functies zoals Fanboost
en Attack Mode, die het rijden spannender en interactiever maken.

Dus, als je een auto wilt kopen die snel, zuinig en milieuvriendelijk is,
zou je kiezen voor een Formule E-auto in plaats van een Formule 1-auto.

Dit is
het voorbeeld dat Energie Priority  geeft
omdat dat de motoren van de Formule 1 niet verder ontwikkeld moeten worden,
omdat de Formule E de toekomst van het racen is.